Marknadsföring för musiker

Bykalle

Marknadsföring för musiker

Som skapande musiker kan du behöva marknadsföra din musik och få ut dina kreationer till den breda publiken. För att åstadkomma detta kan du lägga upp en egen hemsida som berättar om din musikaliska bakgrund och addera några prover på låtar du har producerat. Det är också viktigt att ha en bred närvaro på sociala medier och plattformar som branschfolket och fansen besöker.

En webbyrå kan effektivt hjälpa dig i att skapa en hemsida som visar upp din kreativa gärning på ett tydligt och säljande sätt. Hos Wasabiweb får du assistans i att under en workshop formulera vilka mål du vill att din hemsida ska uppfylla. Du får förslag på en budget som täcker de lösningar byrån föreslår för att uppnå din målbild. Här kan du alltid vara säker på att du får en bra avkastning på din gjorda investering, så att ditt varumärke har en bra plattform.

Sköt företaget hemifrån

Som frilansande musiker har du kanske inte alltid råd att hyra en professionell studio. Många musiker utgår från bostaden när de skapar sin musik, lägger ut den på nätet och sköter marknadsföringen. Arbetet hemmavid kan pågå i många timmar per dag vilket kräver en god luftkvalitet och akustik. Med ljudabsorbenter och genomtänkt design i din hemmastudio går det att spela in välljudande musik hemifrån, utan att behöva lägga ner pengar på att hyra en studio.

Sprid din musik med liten budget

När du precis har börjat inom musikbranschen kanske du inte har en så stor marknadsbudget. Genom att bygga upp en story kring dig själv kan du slå igenom bland alla de andra artisterna i mediebruset. Sandra Nordin som är PR-konsult och tidigare har arbetat med artister som Kent, Robyn och Lykke Li ger några tips för hur du kan slå igenom som musiker även om du inte har så mycket pengar. Med en bra och intressant historia kring din musik menar Sandra Nordin att det är enklare för dig att få mer publicitet. Om du inte har någon bra historia får du helt enkelt hitta på en. Det är också bra att ta många bilder medan du skriver och skapar din musik, eller när du arbetar på att få ny inspiration. Materialet du filmar och fotograferar blir med tiden en del av din historia och utgör viktig dokumentation.

När du publicerar ditt innehåll, som bilder, musik och berättelser på sociala medier är det viktigt att detta sker regelbundet. Fundera igenom vilka plattformar du vill använda för din marknadsföring. Skapa också kontinuerligt nya kontakter i branschen och med journalister.

About the author

kalle administrator